personeel horecaIn de bruisende wereld van de horeca draait alles om gastvrijheid, lekker eten en een geweldige sfeer. Echter, naast de gastronomische ervaring moet je ook rekening houden met de veiligheid en gezondheid van je personeel. Daarom legt de Arbowet verplichtingen op aan bedrijven en dus ook aan horecabedrijven om de arbeidsomstandigheden te waarborgen.

Verplichtingen Arbowet voor horecabedrijven

Volgens de Arbowet moet iedere werkgever:

  • passende zorg aan zijn medewerkers bieden.
  • zieke medewerkers begeleiden.
  • medewerkers goed voorlichten over arbeidsrisico’s.

Daarom zijn horecaondernemers verplicht om een arbobeleid te hebben dat aantoont wat ze doen om de veiligheid en gezondheid van hun werknemers te waarborgen. Dit arbobeleid bestaat uit vijf onderdelen

1. De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)

De RI&E is het fundament van je arbobeleid. Het is een gedetailleerde analyse van de mogelijke risico’s binnen je horecabedrijf, variërend van hete keukens tot drukke eetruimtes. Het doel is om deze risico’s te identificeren en te evalueren, zodat je gerichte maatregelen kunt nemen om de risico’s te voorkomen of te verminderen.

2. Ziekteverzuimbeleid

In het ziekteverzuimbeleid leg je de procedures vast voor het melden en registreren van ziekte, de begeleiding van zieke werknemers en de re-integratie na ziekte. Dit helpt je om verzuim te beheersen en het ondersteunt zieke werknemers. Daarmee toon je niet alleen betrokkenheid bij het welzijn van je team, maar ben je ook in lijn met de wettelijke eisen.

3. Bedrijfshulpverlening (BHV)

Een goed BHV-plan omvat trainingen voor je personeel, de aanwezigheid van BHV’ers en de beschikbaarheid van EHBO-materiaal. Het zorgt ervoor dat je personeel snel en efficiënt kan handelen bij brand, letsel of andere noodsituaties. Dit kan niet alleen levens redden, maar ook de continuïteit van je bedrijf waarborgen.

4. Preventiemedewerker

Elk bedrijf met minstens één medewerker in dienst is verplicht een preventiemedewerker aan te wijzen volgens artikel 13 van de Arbowet. Het aanstellen van een preventiemedewerker is een verplichting die veel horecaondernemers over het hoofd zien. Een preventiemedewerker helpt je bij de preventie en signalering van gezondheidsrisico’s in het bedrijf. Dit doet de preventiemedewerker onder meer door het (mede) opstellen en het uitvoeren van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

5. Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO)

Als werkgever ben je verplicht om je werknemers een PAGO aan te bieden. Het PAGO is een periodiek gezondheidsonderzoek dat werknemers de mogelijkheid biedt om hun gezondheid te laten controleren in relatie tot hun werk. Hiermee kun je vroegtijdig gezondheidsproblemen opsporen en passende maatregelen nemen om ze aan te pakken. Het bevordert niet alleen de gezondheid van je team, maar het kan ook bijdragen aan een lager ziekteverzuim.

Voldoe je niet aan de verplichtingen uit de Arbowet, kan dit resulteren in fikse boetes van de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en zelfs tot het sluiten van het bedrijf.
Naast deze vijf verplichtingen is er nog een cruciale stap die je als horecaondernemer moet nemen: het afsluiten van een basiscontract met een arbodienst(verlener).

Het Basiscontract

Ook als je maar 1 medewerker in dienst hebt, ben je verplicht om een basiscontract af te sluiten bij een arbodienstverlener. Dat geldt ook als je werkt met mensen met een nul-urencontract, oproepkrachten en flex -en deeltijdwerkers. In het basiscontract worden werkafspraken gemaakt voor de taken waarvoor de werkgever zich volgens de Arbowet moet laten bijstaan door kerndeskundigen.

Het basiscontract heeft als doel:

  • Een gezonde en veilige werkomgeving voor werknemers te creëren, waarin ze zonder onnodige risico’s hun werk kunnen doen;
  • Werknemers de mogelijkheid te bieden om een bedrijfsarts te raadplegen met betrekking tot hun gezondheid in verband met hun werk. Ook geeft het recht op behandeling door deze bedrijfsarts;
  • Professionele ondersteuning door een bedrijfsarts of arbodienst. Dit helpt bij het voorkomen van ongevallen tijdens het werk, het minimaliseren van het verzuim en het voorkomen van andere gezondheidsproblemen door werk.

Het basiscontract is dus niet alleen een wettelijke verplichting, het waarborgt ook de veiligheid, gezondheid en het welzijn van je personeel. Het is een essentieel onderdeel van je arbobeleid en draagt bij aan het succes van je horecabedrijf.

Voordelen van samenwerking met Anders Verzuimmanagement als arbodienstverlener

Het naleven van deze vijf essentiële onderdelen van het arbobeleid en samenwerking met een arbodienstverlener is niet alleen een wettelijke verplichting, maar biedt ook voordelen voor je horecabedrijf. We noemen er een paar:

  • Verzuimpreventie: De horeca staat bekend om hoge werkdruk, hete keukens, scherpe messen en potentieel gevaarlijke schoonmaakactiviteiten. Anders Verzuimmanagement begrijpt als geen ander welke risico’s op de loer liggen en helpt je om deze te identificeren en preventieve maatregelen in te voeren om ongelukken te voorkomen. Veiligheid boven alles!
  • Verzuimbegeleiding en re-integratie: Wanneer een werknemer ziek thuis komt te zitten, is een snelle en veilige terugkeer naar het werk van vitaal belang. Anders Verzuimmanagement is expert in het begeleiden van verzuim en de re-integratie van zieke werknemers.
  • Kennis van wet- en regelgeving: Anders Verzuimmanagement heeft kennis van de horecabranche, jarenlange ervaring en weet precies hoe te moeten navigeren in de complexe regelgeving van de Arbowet.
  • Kostenbesparing: Op lange termijn zal samenwerking met Anders Verzuimmanagement leiden tot een verbeterde werkomgeving en minimalisering van ongevallen en ziekteverzuim. Dit leidt tot kostenbesparing.

Veiligheid en gezondheid zijn van onschatbare waarde in de horeca. Niet alleen is een gezonde werknemer een productieve werknemer, andersom kan verzuim door ziekte je veel geld kosten (zeker wanneer niet de juiste procedure wordt gevolgd) en een grote impact hebben op je horecabedrijf. Aandacht voor een veilig en gezond werkklimaat zorgt ervoor dat je personeel zich veilig voelt tijdens het werk, dat de kans op ongelukken wordt geminimaliseerd en dat je als werkgever duurzaam bezig bent met het welzijn van je personeel. Daar heeft iedereen baat bij.

Meer weten over de arbowetgeving in de horeca?

Neem contact met ons op.  Anders Verzuimmangement helpt je graag bij het opstellen en implementeren van een effectief arbobeleid, waardoor je niet alleen aan de eisen voldoet, maar ook je bedrijf naar een hoger niveau tilt. Want veiligheid en gezondheid gaan hand in hand met succes in de horeca!