corona veilig kantoorSinds de uitbraak van het coronavirus is er veel veranderd. Ook op de werkvloer. Veel bedrijven hebben hun medewerkers de afgelopen maanden gestimuleerd om vanuit huis te werken. Maakt uw bedrijf zich langzaamaan op voor een terugkeer naar de werkvloer? Met deze tips zorgt u voor een veilige werkomgeving zodat uw personeel verantwoord terug kan keren.

1. Zorg voor een plan

Het is natuurlijk niet te hopen, maar de kans dat een van uw medewerkers besmet raakt met corona is denkbaar. Weet u welke acties u op dat moment moet ondernemen? Zorg dat er een draaiboek ligt, zodat duidelijk is wat er moet gebeuren.

2. Bij twijfel: laat uw medewerker thuis werken

Kuchje, niezen, verhoging, koorts… Wanneer je ook maar de minste verschijnselen vertoont van verkoudheid, blijf je thuis. Veel mensen hebben net weken achter elkaar vanuit huis gewerkt. Een dagje extra kan best. Better safe than sorry!

3. Goede ventilatie is essentieel

Uit steeds meer onderzoeken komt naar voren dat goed ventileren de allerbelangrijkste maatregel is die u kunt nemen om virusverspreiding tegen te gaan. In de zomer is het nog mogelijk om ruimtes te ventileren door deuren en ramen open te zetten. Maar wat gaat u doen als de winter er aan komt en het te koud is om dit te doen? Er zijn ventilatie- en aircosystemen die de lucht goed filteren en virusdeeltjes er uit halen. Hoe zit het met uw systemen? Begin op tijd met de voorbereidingen. Inventariseer uw ventilatiesysteem en laat u informeren over de juiste ventilatie. Wanneer u geen goede filters heeft kan uw ventilatiesysteem juist zorgen voor extra verspreiding van de virusdeeltjes. En dat is nou net wat u NIET wilt!

4. Schone handen

Een andere belangrijke voorzorgsmaatregelen om coronabesmetting te voorkomen is handen ontsmetten. Biedt uw medewerkers voldoende mogelijkheden om hun handen te ontsmetten. Begin bij de ontvangst en zorg er voor dat mensen meteen bij binnenkomst van uw bedrijf hun handen kunnen desinfecteren.

5. 1,5 meter werkomgeving

We zijn voorlopig nog niet af van de 1,5 meter samenleving. Ook niet op het werk. Zorg er dus voor dat de werkomgeving zo is ingericht dat werknemers op minimaal 1,5 meter afstand van elkaar kunnen werken. Controleer en handhaaf dit ook. Is dat lastig met volledige bezetting? Overweeg dan om in teams te gaan werken en laat mensen nog steeds deels thuis werken.

6. Een vaste, virusvrije werkplek

Samen een werkplek delen? Liever niet. Hoe aardig de collega’s ook zijn, bij voorkeur heeft iedere werkplek één vaste gebruiker. Dat geldt ook voor laptops en toetsenborden. Zorg er ook voor dat overal voldoende desinfecterende middelen beschikbaar zijn zodat elke werknemer zijn of haar werkplek ook tussendoor eenvoudig schoon kan maken. Ook het regelmatig legen van de prullenbak is geen overbodige luxe.

7. Toilet

Misschien klinkt het gek: maar zorg dat uw medewerkers de toiletbril dicht doen voordat ze doortrekken. Het coronavirus schijnt ook in de ontlasting voor te komen en kan zich via fijne druppels verspreiden bij het doortrekken. Zorg voor een schoonmaakprotocol voor deurklinken, drukknoppen en andere contactoppervlakken. Let er verder op dat mensen ook in de toiletruimtes de 1,5 meter afstand in acht kunnen nemen.

8. Tijd voor koffie

Hoe gezellig het ook is om met collega’s koffie te drinken. Voorkom samenscholing bij het koffieapparaat. Laat mensen die het apparaat bedienen de knopjes voor gebruik desinfecteren. Samen met een klein groepje aan de koffiepauze kan nog steeds. Wel met anderhalve meter afstand van elkaar.

9. Lift

Het was al bekend: de trap nemen is beter dan de lift. Zeker in tijden van corona. Laat slechts een paar mensen tegelijk gebruik maken van de lift zodat ook hier de 1,5 meter in acht kan worden genomen. Als de lift niet in gebruik is, laat u bij voorkeur de liftdeuren openstaan zodat de ruimte kan ventileren. Zorg ook hier dat er desinfecterende middelen aanwezig zijn om de knoppen schoon te maken.

Extra advies nodig?

Wilt u zeker zijn van een gezonde en veilige werkplek voor uw werknemers? Wij voeren graag een werkplekonderzoek uit. Ook kunnen wij u helpen met een Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) of een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO). Daarmee geven wij u advies op maat, specifiek op uw werksituatie afgestemd. Interesse? Onze adviseurs helpen u graag. Mail ons of bel 085 210 4775.